Hostelboat Haarlem 
4-2-2012 - Overig
Bij de Langebrug ligt al enige tijd de Hostelboat Haarlem afgemeerd. De eigenaar wacht op een vergunning van de gemeente Haarlem om op het schip een hostel te kunnen beginnen. Hieronder een filmpje van Rob Jordaan over de Hostelboat.



Hieronder een ingezonden bericht van René van Hostelboat Haarlem:


Beste bewoners van het Rozenprieel,

Dit is een bericht vanaf een schip in Haarlem. Wist u dat in Haarlem al honderden jaren schepen werden gebouwd? Scheepvaart was altijd een belangrijk stuk economie in Haarlem. Zo was er bij de huidige Vomar in Haarlem-Noord een grote scheepswerf, deze heette Conrad en aan de overkant van het Spaarne was er de Haarlemse Scheepsbouw Maatschappij HSM. Deze werven bouwden grote schepen, slepers, baggerschepen, fruitschepen, coasters die wereldwijd werden verkocht. Ook had je kleinere scheepswerven zoals de recent opnieuw gestarte werf van de familie Kuykhoven. We bouwen in Haarlem dus nog steeds schepen, al is het niet meer zo groot als het vroeger was. Haarlem ligt op de route van het overladen van vracht van zeeschip naar binnenvaartschip. Al van oudsher zie je schepen overal waar ze kunnen komen. En dat is nog steeds zo.

Vergunning
Een sprekend voorbeeld is het groene schip dat nu voor gebouw Koningstein ligt. Dit schip is 37,6 meter op de waterlijn en de "buurman" heeft een historische Tjalk van 35 meter. Als je aan de overkant staat zie je heel duidelijk het verschil in scheepslijn en scheepstype. Ook al ging deze tjalk ook over zee, het kustvaartschip (coaster in het Engels) ziet er veel groter uit. Toen we het schip gingen ophalen uit Gotenburg Zweden hadden we golven die hoger waren dan de stuurhut. En ik heb als Haarlemmer geen zeebenen en stond dus de halve reis buiten in de vrieskou om maar niet misselijk te worden van de golven. En daar begint eigenlijk ook het verhaal van de Hostelboat Haarlem. Wethouder Jur Visser had een ligplaats beloofd naast het havenkantoor tegenover Droste en Figee. Samen net als de historische Coaster industrieel erfgoed, waar Haarlem bijzonder weinig van heeft. Maar toen we kwamen aanvaren, bleek dat de ligplaats wel beloofd was, maar dat we hem niet kregen omdat men eerst de kade langs de Spaarndamseweg wilde opknappen. Dat zou 1,5 jaar gaan duren. Het duurde dus 9 jaar, en nu de kade is opgeknapt willen we graag als Hostelboat Haarlem ook die beloofde plek krijgen. Maar Haarlem veranderde tussendoor de spelregels 3 keer voor het aanvragen van een vergunning. En het huidige bestuur weet al helemaal niet meer waarom de ligplaats niet wordt afgegeven. Men heeft als visie dat er 600 hotelbedden in Haarlem bij moeten komen. En dat er een overnachtingsplek is voor backpackers in het stadscentrum moet komen ( dat roepen wij dus al 11 jaar) die er nu helemaal niet is.



Toeristen en lege kades
Wachtende op een al dan niet tijdelijke plek ligt het Groene Schip dus in Haarlem. Vorig jaar nog deed ik mijn uiterste best om op één van de plekken van de fietsvakantieboten te kunnen afmeren, om zodoende de Hostelboat Haarlem te kunnen openen in Haarlem tijdens de zomer. De fietsvakantieboten zijn vaak nog 30% langer dan deze coaster. Het zijn drijvende en varende hotels. Door nieuwe Europese regels en de hoge dieselprijs verdwijnen de kleinere fietsvakantieboten. Het wordt gewoon te duur. In het centrum kun je geen riviercruisers afmeren die bijvoorbeeld naar Zwitserland gaan. Deze schepen zijn 11 meter breed en 110 meter lang, dat is bijna drie keer zo lang als het Groene Schip. In Haarlem-Noord komen 4 tot 6 van deze varende hotelschepen vooral 's zomers aanmeren. Ook de fietsvakantieboten die normaal ook voor Koningstein afmeren zijn de laatste 2 jaar voor grotendeels niet komen opdagen. Haarlem zit als toeristenstad dus met lege kades. En er slapen dus niet zoveel toeristen op schepen in het Spaarne. En nu zouden wij het erg fijn vinden om al dan niet tijdelijk in de zomer te kunnen afmeren om weer toeristen naar Haarlem te halen.

Coasters
Coasters hebben een laadvermogen van maximaal 500 bruto register ton. Dit is de kleine handelsvaart. Dit scheepstype kom je nagenoeg nergens meer tegen. Ze zijn bijna allemaal naar de sloop of gezonken in verre oorden. Coasters die hout vervoerden hadden naast hout in het ruim ook nog een hele stapel hout op het dek liggen. Dit noem je deklast. Aan beide kanten van het schip had je houten palen die het hout moesten tegenhouden. Zodat het niet tijdens de reis van het schip zou vallen. Varen met deklast was instabiel. Bij slecht weer moest de kapitein soms besluiten "het bijltje er bij neer te leggen" met andere woorden, als er storm was, kapte men met een bijl de touwen waar de deklast mee vast zat los en ging de lading over boord. Vele coasters kapseisden binnen enkele minuten. Vooral bij grondzeeën voor de Nederlandse kust. Vanwege het zomaar omvallen van een coaster bij storm werden dit soort schepen coffinboxes genoemd, doodskisten. Coasters hebben een platte bodem. Net als een tjalk. Ze kunnen lading ver op de rivier of in een stad ophalen, en gaan over zee naar het volgende land, brengen de lading weer zover mogelijk de rivier op. Tegenwoordig hebben we daar een marketingterm voor: door-to-door delivery.

Coaster Hostelboat
Al in de jaren 1970 werden steeds minder coasters ingezet en ging men over op containers, grotere schepen en bulkvervoer. Coasters waren niet meer zo nodig. Dit schip strandde in 1970 voor de Deense kust met een lading kolen. Ze was niet gezonken, maar had een rotsbodem geraakt en was volgelopen en stond op de grond voor de haven. Na de winter werd het schip geborgen, in tegenstelling om tot sloop over te gaan, werd ze gekocht door een Zweeds bedrijf dat er in 8 jaar weer een varend schip voor de kleine handelsvaart van maakte. Deze speciale gebeurtenis resulteerde er in dat het schip in de eerste jaren van eigenaar veranderde, maar uiteindelijk heeft een oude kapitein haar gekocht en heeft nog 15 jaar met het schip vooral in Zweden van hot naar her gevaren, met als lading bix (paardenvoer), soja, graan en af en toe een grote machine of een speciale toelevering. Het schip was voordat ik haar kocht legendarisch in Gotenburg. In het logboek staat nog te lezen dat het schip in Bergen op Zoom, Zaandam, Bodengraven, Delfzijl, Helsinki, Riga, en Bergen Noorwegen is geweest. Schepen zoals deze brachten vroeger hout van Zweden naar bijvoorbeeld Bremers-houthandel in Haarlem.

De Hostelboat is een schip waar wat op te doen valt; ook leuk voor de buurt. Als we eenmaal liggen met het Schip kunnen we samen met een clubje enthousiaste buurtbewoners zorgen dat het schip museaal blijft, en dat de motoren onderhouden blijven. Ze heeft een langzaam lopende 300 toeren B&W Alpha 5 cylinder tweetakt dieselmotor. Deze nog werkende motor weegt 5000 kilo. Ook de 1 cylinder Deutz diesel, is er een die je alleen nog in musea opgepoetst ziet staan. Maar dus werkend te zien in de Hostelboat Haarlem. Vandaar dat het achterschip vooral leuk zou zijn om als museum zo te houden. Het schip kan ook dienen als stageplek voor leerlingen. Met speciale evenementen kan het schip ook ingezet worden als podium, zoals de Kunstlijn, Monumentennacht, Haarlemse Vaardagen, en de komende Lennaert Nijgh herdenking van de zomer. Een echt doe-schip dus. Maar om het schip te kunnen onderhouden is een functie van hotel voor backpackers de meeste geschikte gebleken.

Het is best heel erg speciaal dat dit schip in Haarlem ligt. Je kunt ze in Europa op 1 hand tellen. Eénmaal zo'n schip naar de sloop en je krijgt haar nooit meer terug. Dus mensen in Haarlem, en vooral op dit moment de trotse bezitters in het Rozenprieel van dit geweldige schip, kijk met een rijk gevoel voor historie naar Haarlem http://t.co/1COdvUA


Groeten van Hostelboat Haarlem kapitein René

Commentaar 
U mag na 90 dagen geen reactie meer achterlaten.